Business in China volgens Vlaamse ondernemers
Spreek de taal
Het Chinees is een aartsmoeilijke taal vol uitgebreide dialecten: een goede tolk is een must. Ook is de Chinese handelscultuur gebaseerd op netwerken. In het beste geval zorgt deze tolk ineens voor een culturele vertaalslag: die is essentieel in de onderlinge communicatie.
TIP: volg het voorbeeld van AWG Architecten. Via een lokaal aanwezige ‘culture spreader’ konden ze zich tot in de diepe kern van de lokale cultuur inwerken: een must voor elke Vlaamse ondernemer die het wil maken in China.
Zakendoen = netwerken
Je lokale handelsnetwerk is van essentieel belang: de Chinese handelscultuur is gebaseerd op onderlinge connecties en contacten. Dat lokale netwerk heeft een enorme invloed: vertrouwen is vaak belangrijker dan een ondertekend contract. Een netwerk uitbouwen betekent tijd investeren in duurzame relaties, en tussenpersonen of gemeenschappelijke kennissen inschakelen.
Respecteer de hiërarchie
Meetings vinden plaats tussen gelijke niveaus: binnen Chinese organisaties speelt hiërarchie een erg bepalende rol. Probeer zelf aanwezig te zijn op essentiële vergaderingen en richt je altijd tot de persoon met beslissingsbevoegdheid: deze zit steeds centraal aan de vergadertafel. Respecteer ook de status van je gesprekspartners: vermijd zo in China te allen tijde dat je gesprekspartner gezichtsverlies zou lijden.
Cultuurtips van de experts
Enkele extra vuistregels die je Chinese handelsavontuur vlotter doen verlopen:
- Houd rekening met de officiële vakantiedagen.
- Een overeenkomst wordt altijd beklonken tijdens een etentje of andere vorm van entertainment. De besprekingen worden hier echter voortgezet!
- Relatiegeschenken zijn common practice: weiger een geschenk niet. Overhandigen en ontvangen doe je steeds met twee handen.
- Zelf een geschenk bij? Gebruik dan rood inpakpapier of lint.
- Neem tweetalige naamkaartjes mee.